fresh focus fresh focus
  • Home
  • Focus
  • werk
  • Team
  • Vacatures
  • highlights
  • Contact
Bel ons
Mail ons
Home highlight Tip van Lisanne: “Laat je beelden spreken en minimaliseer je tekst”

Tip van Lisanne: “Laat je beelden spreken en minimaliseer je tekst”

Zo minimaliseer je tekst in een beeld

Visuele communicatie is erg belangrijk en daarom delen we graag de Les van Lisanne: minimaliseer je teksten. Lees hier hoe je daar rekening mee kunt houden.

“Als vormgever loop ik er vaak tegenaan dat ik een compleet verhaal aangeleverd krijg dat in het beeld verwerkt moet worden. Dat is heel duidelijk, maar niet altijd even aansprekend. Daarom is het belangrijk om na te gaan welke tekst écht belangrijk is. Wat is jouw boodschap en wat wil je bereiken? Laat je beelden spreken en minimaliseer daarom de tekst. In het ideale geval blijkt het onderwerp ook al uit je beeld.”

Welke tekst wel of niet in een beeld hoort is niet eenduidig te zeggen, dit is afhankelijk van het soort beeld en het doel. Maar de volgende richtlijnen kunnen helpen:

  1. Wat wil je uitstralen?

    Besteed de meeste ruimte aan het creëren van de sfeer en herkenbaarheid met beelden.

  2. Waarmee spreek je mensen aan?

    Geef de kerninformatie zodat mensen snel kunnen inschatten of het relevant is voor ze. Dit is gemakkelijk aan de hand van de 5 W’s: wie, wat, waar, wanneer en waarom. Denk aan het onderwerp, de call to action en in het geval van een evenement de locatie, de datum en het tijdstip.

  3. Wat moeten mensen weten?

    Soms is er echt een toelichting nodig voor het onderwerp, maak dan gebruik van een beknopte ondertitel. Verwerk alleen kernwoorden in het beeld en bewaar de rest voor de toelichting.

“Als mensen interesse hebben in je beeld, dan lezen ze vanzelf verder. Ik ben zelf iemand die denkt in beelden, ik lees bijna nooit de stukjes tekst onder een social media bericht. Maar als ik het interessant vind dan lees ik wel graag de toelichting. Dus zorg er wel voor dat de aanvullende informatie goed vindbaar is.”

“Kortom, door goed na te denken over je uitstraling, je boodschap en wie je wilt bereiken om jouw doel te behalen, kan jij jouw beeld laten spreken.”

Terug naar overzicht

We werken onder andere met:

Logo paars  de Bibliotheek Noordwest Veluwe Logo gekleurd de Bibliotheek Noordwest Veluwe
Logo paars  Lelystad Airport Businessparj Logo gekleurd Lelystad Airport Businessparj
Logo paars  Sportbedrijf Lelystad Logo gekleurd Sportbedrijf Lelystad
Logo paars  Flever Logo gekleurd Flever
Logo paars  SwifterwinT Logo gekleurd SwifterwinT
Logo paars  Windplanblauw Logo gekleurd Windplanblauw
Logo paars  Provincie Flevoland Logo gekleurd Provincie Flevoland
Logo paars  RSD Logo gekleurd RSD
Logo paars  Gemeente Dronten Logo gekleurd Gemeente Dronten
Logo paars  Gemeente Lelystad Logo gekleurd Gemeente Lelystad
Logo paars  Woonzorg Flevoland Logo gekleurd Woonzorg Flevoland
Logo paars  Kubus Logo gekleurd Kubus
Logo paars  Meerinzicht Logo gekleurd Meerinzicht
Logo paars  Windpark Zeewolde Logo gekleurd Windpark Zeewolde
Logo paars  Sportservice Flevoland Logo gekleurd Sportservice Flevoland
Logo paars  Waterschap Zuiderzeeland Logo gekleurd Waterschap Zuiderzeeland
Logo paars  Bedrijfskring Lelystad Logo gekleurd Bedrijfskring Lelystad

geef jouw communicatie vorm

Bel ons
Mail ons

Contact

fresh focus
085 04 02 170
info@freshfocus.nl

Dronten
De Dommel 44
8253 PL Dronten

Lelystad
De Schans 19 45
8231 KA Lelystad

geef jouw communicatie vorm

Bel ons
Mail ons

Direct naar

  • Onze focus
  • Werk
  • Team
  • Vacatures
  • Nieuws
  • Contact
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring